In-slaap tips

Gepubliceerd op 1 mei 2020 om 10:15

Ongeveer 1 op de 3 kinderen heeft moeite met inslapen. Genoeg slaap is belangrijk voor de gezondheid en ontwikkeling van je kind. Wat kun je doen om je kind zo snel en fijn mogelijk te laten inslapen?

 

 

 

1. Zorg voor een vast bed ritueel
Probeer je kind elke dag op dezelfde tijd naar bed te brengen. Dit helpt voor het slaap- waakritme van je kind. Breng je kind naar bed volgens een vast bed ritueel van ongeveer 30 minuten. Zorg voor een vaste volgorde zodat je kind weet waar hij/zij aan toe is.

Tip: Maak een visuele planning waarop je kind kan zien wat er van hem/haar word verwacht en hang deze op een zichtbare plek (met plaatjes). Houd je elke dag aan dat schema. 
Bijvoorbeeld:
7.00 uur douchen/ wassen/ in bad 
7.30 uur pyjama aan doen, tanden poetsen
7.45 (voor)lezen
8.00 slapen. 


2. Een fijne slaapplek
Een slaapkamer is, zoals het woord al zegt, bedoelt om in te slapen. Bij veel kinderen is hun slaapkamer ook de kamer waarin ze overdag spelen. De slaapkamer ligt vol speelgoed en je kindje ziet dat als hij/zij in bed ligt, dit geeft onrust.
Als het mogelijk is zoek dan een andere plek in huis waar je kind overdag kan spelen of ruim het speelgoed op. Zo komt je kindje niet in de verleiding om te gaan spelen als het eigenlijk bedtijd is.
Maak de slaapkamer zo rustig mogelijk, zonder felle kleuren en een felle lamp. Denk aan neutrale kleuren op de muren en eventueel een nachtlampje.

3. De juiste temperatuur
Ook de temperatuur van de kamer is van belang voor een goede nachtrust. Bewezen is dat 16 tot 18 graden de fijnste temperatuur is om in te slapen. Zorg dat de kamer overdag goed geventileerd wordt. Slechte ventilatie veroorzaakt namelijk gezondheidsproblemen zoals ademhalingsproblemen, hoofdpijn en allergieën. Ook vermindert het huisstofmijt en schimmels.

4. Geen schermpjes
Al lijkt het zo een fijne manier om aan het einde van de dag tot rust te komen… Toch is het niet aan te raden je kinderen na het avondeten nog achter de televisie of iPad te laten gaan. Schermpjes geven fel licht, dit houdt de aanmaak van melatonine tegen. Melatonine is een hormoon dat je lichaam aanmaakt, dit hormoon heb je nodig om in slaap te kunnen vallen.

5. Bewegen
Zorg dat je overdag's lekker naar buiten bent geweest en hebt bewogen. Het daglicht zorgt voor een goed dag- en nachtritme en voor de aanmaak van vitamine D. Bewegen is goed voor heel veel verschillende dingen maar dus ook voor een goede nachtrust. Als je namelijk overdag genoeg beweegt val je ’s nachts in een diepere slaap én slaap je sneller in.
Geen excuses meer dus, bewegen maar!

 

6. Suiker en cafeïne
Net als de schermpjes is het ook af te raden om je kinderen teveel suiker en cafeïne te geven. Dit is niet alleen slecht voor de gezondheid maar ook zeker niet verstandig vlak voor bedtijd. Van suiker en cafeïne worden ze hyper. Let op, veel zwarte theeën bevatten cafeïne. Als je kind nog iets wil drinken na het avond eten, kies dan voor bijvoorbeeld: een glaasje melk, water of groene thee.

 

7. Dutjes
Zorg dat je kindje overdag niet te lang slaapt. Kinderen vanaf vier jaar hebben eigenlijk geen middagdutje meer nodig. Mocht je kindje nou echt heel moe zijn, kies dan voor een powernap van maximaal 30 minuten. Zo zorg je dat je kindje 's avonds nog fijn in kan slapen. Natuurlijk heeft elk kind zijn eigen ritme en dat is oké.

Het onderstaande overzicht is een richtlijn voor het aantal uren dat je kind zou moeten slapen voor een periode van 24 uur:

Leeftijd                    Overdag               's Nachts            Totaal

1e maand                   8                         8,5               16,5

    1-3 maanden              5                          10                15

    6-9 maanden             4                          10                14

    9-12 maanden            3                           11                14

    1 jaar                        2,5                         11,5              14

    2 jaar                        1,5                         11,5              13

    3 jaar                          1                           11               12

    4 jaar                          0                          12               12

    5 jaar                          0                          12               12 

    6 jaar                          0                         11,5             11,5

    7 jaar                           0                         11               11

    8 jaar                          0                          11               11

    9 jaar                          0                          10,5           10,5

    10 jaar                         0                          10,5           10,5

    11 aar                          0                           10             10

    12 jaar                         0                           10             10

     

     

    8. Angst 
    Als laatste wil ik nog iets leuk toevoegen. Of nouja, leuk... Veel kinderen die in de fase zitten van het 'magisch denken' - meestal rond de leeftijd 3-6 jaar - kunnen angsten ervaren als: monsters in de kast, krokodillen onder het bed enzovoort. Dit kan voor hen heel echt voelen, ze kunnen nog geen verschil zien tussen realiteit en fantasie. Hoe ga je hier als ouder mee om?
    - Ontken de angst niet
    - Neem je kindje serieus
    - Erken dat hij ergens bang voor is
    - Doe luchtig, humor helpt, dus maak er af en toe een grapje over en wissel daarna van onderwerp.

     

     

    "MONSTERSPRAY"

    Heeft je kindje vooral last van angsten voor of tijdens het naar bed gaan? Wat dan een leuke/goede manier is om hiermee om te gaan is het maken van een 'monsterspray'. Betrek je kindje hierin. Koop een spray in de winkel, plak hier een anti-monster sticker op of knutsel een monster die je op de spray kan plakken. Meng wat water met glitters en doe het in de spray. Spray samen met je kind voor het slapen gaan de slaapkamer en roep daar bij: 'Wegwezen monsters, jullie zijn niet welkom'.  
    Deze activiteit sluit aan op de fantasie wereld van je kindje en door dit samen te doen en je kindje hierin serieus te nemen zal het echt geloven dat de monsters zo zijn weggejaagd. Op naar een fijne nachtrust dus!

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


     »

    Reactie plaatsen

    Reacties

    Coby Snijder
    een jaar geleden

    Wat een leuke website, er staan zeker ook ideetjes op voor Opa,s of en Oma,s super!