'Mijn kind wil niet eten'

Gepubliceerd op 15 mei 2020 om 09:00

Eten is van levensbelang. Kinderen hebben voedingstoffen nodig om te groeien en te ontwikkelen. Als kinderen niet willen eten raken ouders daarom vaak in paniek. Het niet of maar een bepaald aantal dingen willen eten komt veel voor bij jonge kinderen en gaat vaak vanzelf weer over. Wat kun je doen om je kind te stimuleren meer dingen te proeven of te eten?

 

1. Geen strijd
Zorg voor een gezellige sfeer aan tafel en dwing niet tot eten. 'Je mag pas van tafel als je bord leeg is', is dan ook een uitspraak die ouders vaak gebruiken. Maar het dwingen van eten is nooit een goed idee. Kinderen kunnen zelf heel goed voelen of ze honger hebben of al vol zitten. Dwing je kindje dus niet om zijn bord leeg te eten als het aangeeft al vol te zitten. Hiermee leer je hem namelijk de signalen van zijn lichaam te negeren. De kans is dan groot dat je kind geen gezond eet patroon ontwikkeld. Belangrijk om te onthouden is: “Jij bepaalt wat en wanneer je kind eet, je kind bepaalt hoeveel hij eet.”

 

2. Afleiding
Veel ouders zijn te obsessief bezig met het eten en letten op alles wat het kind doet aan tafel. Ontspan! Laat het los en ga het gesprek aan met je kind, vraag bijvoorbeeld naar zijn/haar dag. Het samen eten is een belangrijk moment, een moment dat iedereen even samen aan tafel zit. Door alle leuke verhalen die worden verteld heeft je kindje geen eens in de gaten dat hij af en toe een hapje eten naar binnen stopt. 

3. Laat je kind zelf de keuze maken
Om te voorkomen dat je kind een loopje met je neemt is een consequentie voor het niet eten wel op zijn plaats. Huh? Maar je mag niet dwingen tot eten? Maar er is wel een consequentie? Laat me dit even uitleggen. Zoals hierboven besproken kan je een kind niet dwingen om te eten. Als een kind dit door heeft kan het denken: ‘Als ik nu zeg dat ik vol zit en niet eet, dan vraag ik na het eten om iets anders wat ik wel lekker vind. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Om dit te voorkomen kun je bijvoorbeeld zeggen: 'We zitten nu aan tafel om te eten, dus je kunt er nu voor kiezen lekker een paar hapjes te nemen. Als iedereen straks klaar is met eten, ruim ik het eten op. Dan is er geen eten meer totdat je naar bed gaat. Je kunt nu zelf de keuze maken'. (Consequent zijn is bij deze wel heel belangrijk, als je je niet aan je woord houd heeft het ook geen zin om het te zeggen).

4. Snacks
Snacken mag. Een kind heeft snacks nodig, maar niet teveel. Op een dag eten de meeste mensen drie keer een maaltijd. Ontbijt, lunch en avondeten. Om de bloedsuikerspiegel op peil te houden en dipjes te voorkomen zijn snacks zeker een goed idee. Denk aan 1 snack in de ochtend en 1 snack in de middag. Door teveel te snacken heeft je kind bij het avond eten geen honger meer. 

 

5. Geef het goede voorbeeld
Je ziet vaak dat kinderen van ouders die niet van groenten houden dat zelf ook niet lekker vinden. Maar als jij het niet eet, waarom zou je kindje het dan wel eten? Geef dus het goede voorbeeld en eet hetzelfde als je kindje.

 

6. Houd de porties klein
Als je kindje niet zo van eten houd kan het heel demotiverend werken als je een super vol bord voor zijn neus neerzet. Houd de porties dus klein. Dan voelt het als een overwinning als het een keertje zijn bord heeft leeggegeten. 

7. Eet op tijd
Door het drukke en hectische werkleven gebeurd het vaak dat gezinnen met jonge kinderen laat aan tafel gaan. Jonge kinderen zijn dan eigenlijk al te moe om goed te eten en geduldig aan tafel te zitten. Probeer dus niet te laat aan tafel te gaan of geef je kleintje wat eerder eten als jullie met het gezin pas laat aan tafel kunnen.

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.