Hoe maak je je kind sociaal vaardig?

Gepubliceerd op 21 augustus 2020 om 10:30

Als ouder wil je zien dat je kind gelukkig is. Je zou er alles voor over hebben. Maar waar worden kinderen nou het meest gelukkig van? Bewezen is dat sociaal vaardige kinderen beter in hun vel zitten en op veel gebieden in het leven beter presteren. Als ouder is het belangrijk dat je je kind hierin begeleid.
In mijn vorige blog https://www.opvoedcoachjennifer.nl/blogs/471094_is-een-sociaal-vaardig-kind-een-gelukkig-kind heb ik uitgelegd dat de sociaal-emotionele ontwikkeling bij kinderen kan worden onderverdeeld in acht gebieden, die onderling met elkaar samenhangen. Namelijk: zelfbewustzijn, sociaal bewustzijn, zelfmanagement, doelgericht gedrag, rationele vaardigheden, persoonlijke verantwoordelijkheid, besluitvorming en optimistisch denken.
In deze blog vertel ik per gebied want je kunt doen om je kindje sociaal sterker te maken!


1. Zelfbewustzijn (inzicht in eigen sterke en zwakke punten, zelfkennis)

Hoe kun je jouw kind stimuleren in het ontwikkelen van zelfbewustzijn? 
- Spelen: in elk soort spel leert het kind iets over zichzelf.
- Voorlezen: naast dat lezen goed is voor heel veel dingen is het ook belangrijk voor het ontwikkelen van het zelfbewustzijn. Het gaat dan niet zo zeer over het voorlezen zelf maar over het gesprek dat je hebt over het verhaaltje. Vraag je kind wat hij/zij zou doen in dat verhaal of wat hij van het boek vond.
- Uitleggen: laat je kind jou dingen uitleggen. Iets aan iemand uitleggen stimuleert namelijk niet alleen het sociaal bewustzijn maar ook het zelfbewustzijn. 
- Mening: vraag je kind om zijn/haar mening. Door ergens je mening over te geven wordt je gestimuleerd over jezelf na te denken. 

 

2. Sociaal bewustzijn (verplaatsen in anderen, vriendschappen aangaan, respect en tolerantie)

Waardoor help je het sociaal bewustzijn van je kind te vergoten?
- Rollenspellen: start een rollenspel met je kind of doe mee als hij hier mee bezig is. Dit maakt ze bewust van de verschillende rollen die iemand kan innemen en wat voor gedrag daarbij hoort.
- Lees samen strips: in strips zie je snel of iemand boos of blij is. Maak je kind bewust van emoties en gezichtsuitdrukkingen bij mensen. Stel vragen als: Waarom is Donald Duck boos? Hoe kun je dat zien? Kun je eens voordoen hoe iemand kijkt die boos is?
- Bespreek ruzies/conflicten: kinderen waarbij het sociaal bewustzijn nog niet zo sterk is, kun je stimuleren door te vragen naar hun gedachten over de beweegredenen voor het gedrag van de ander. Een kind leert zichzelf hierdoor inleven in de ander.

3. Zelfmanagement (zelfregulatie en zelfbeheersing)

Wat kun je doen?
- Pinkelen: bijna iedereen kent het wel, het spelletje Pinkelen. Een spel waarbij je jezelf heel goed moet kunnen beheersen. In hoeverre kun jij je impulsen onderdrukken? Spelregels zijn op internet te vinden.
- Bedenk samen een verhaal: je bedenk samen een verhaal waarbij iedereen maar twee zinnen mag vertellen/opschrijven. Dan is de volgende aan de beurt. De impuls om verder te vertellen moet worden onderdrukt. Ook leren kinderen om op hun beurt te wachten.
- Sparen: krijgt jouw kind al zakgeld? Laat hem dan een kasboekje bijhouden waar in staat hoeveel hij al heeft. Nu wachten tot hij genoeg geld bij elkaar heeft gespaard voor datgene wat hij graag wilde kopen. 

 

4. Doelgericht gedrag (doorzettingsvermogen en initiatief nemen)

Wat kun je doen?
- Speelgoed: koop speelgoed waarbij je kind wordt uitgedaagd om naar een doel toe te werken, bijvoorbeeld Tangram. Hierdoor leert je kind doorzettingsvermogen.
- Maak een toren: maak samen met je kind een toren. Maar.... niet zo maar een toren. Bedenk van te voren samen met je kind een plan/doel, bijvoorbeeld minimaal 1 meter hoog of een toren waar een auto onderdoor kan rijden. Aan de slag! Werken maar aan dat doel!
- Maak jezelf ondergeschikt: uit gemak vragen kinderen vaak of jij dingen voor ze wil doen. Uit gewoonte zal jij misschien veel dingen doen voor je kind die hij eigenlijk makkelijk zelf kan. Ben je hiervan bewust en laat je kind steeds meer dingen zelf doen. Zo leert hij doelgericht werken aan een taak én bouwt hij ook nog eens zelfvertrouwen op.

 

5. Relationele vaardigheden (aandacht hebben voor elkaar, vriendelijk en behulpzaam gedrag)

Wat kun je doen?
- Rollenspel: alle activiteiten waarbij kinderen worden gedwongen om zich in een ander in te leven draagt bij aan het ontwikkelen van hun rationele vaardigheid.
- Bespreek ruzies: achteraf terugkijken met je kind op een ruzie zorgt ervoor dat je kind kan uitleggen waarom hij/zij zo reageerde maar ook leert je kind waarom een ander kind reageerde zoals hij dat deed.
- Televisie kijken: huh? televisie kijken? Ja! Er is namelijk een verschil in actief en passief televisie kijken. Ga eens actief televisie kijken samen met je kind. Je kunt samen praten over het programma, raden wat de personage op televisie zal gaan zeggen of raden hoe het verhaal zou aflopen. Ook kun je samen een film gaan kijken en achteraf nabespreken. Zo gebruik je de televisie programma's om je kind relationeel gevoeliger te maken.

 

6. Persoonlijke verantwoordelijkheid (betrouwbaar en zorgvuldig zijn in relaties)

Wat kun je doen?
- Meer taken: als je kind ouder wordt kan het ook meer verantwoordelijkheden dragen. Geef hem langzamerhand steeds meer verantwoordelijkheid. Laat hem bijvoorbeeld zelf zijn tas inpakken als hij gaat logeren of geef hem een standaard taak zoals de tafel dekken elke avond. Kinderen kunnen  veel meer dan wij denken. Door ze meer verantwoordelijkheid te laten dragen zal hij meer en meer  verantwoordelijkheid nemen.
- Huisdieren: een huisdier is meer dan alleen een vriendje voor je kind. Heb jij toevallig een huisdier? Zet deze dan in om je kinderen verantwoordelijkheidsbesef bij te brengen.
- Boodschappen doen: geef je kind tijdens het boodschappen doen een eigen taak. Help niet met zoeken. Als je kindje iets niet kan vinden zal hij dus zelf moeten oplossen hoe hij dat product gaat vinden. Niet alleen een leuk spelletje maar zeker ook erg leerzaam. 

 

7. Besluitvorming (keuzes kunnen onderbouwen en problemen oplossen)

Wat kun je doen? 
- Het 'dit of dat' spel: dit spelletje kun je overal doen. Verzin om de beurt een dilemma, bijvoorbeeld: Pizza of patat? Hond of kat? Voetbal of ballet? Het dwingt de deelnemers niet alleen een besluit te nemen maar ook te onderbouwen waarom hij die keuze maakt. 
- Spelletjes: kinderen spelen graag spelletjes. Komt dat even goed uit! Er zijn namelijk veel spelletjes waarbij keuzes gemaakt moeten worden. Hierdoor leert je kind al vroeg om te gaan met het maken van keuzes.
- Kleding: laat je kindje zelf zijn kleding voor bepaalde gelegenheden uitkiezen: school of een verjaardag. Is je kindje daar nog een beetje te jong voor of wil je zelf zeker weten dat je kindje iets draagt wat jij ook leuk vind? Geef hem dan twee keuzes. 'Wil je dit of dat aan vandaag?'

 

8. Optimistisch denken (vertrouwen in jezelf en anderen)

Wat kun je doen?
- Feit of mening: kinderen die veel negatieve gedachten hebben denken vaak dat die gedachten ook de waarheid zijn. Soms helpt het om samen met je kind te kijken naar in hoeverre de gedachten waar zijn. 
- Piekermomentjes: schrijf samen met je kind zoveel mogelijk negatieve gedachten op tot dat hij niets meer kan bedenken. Als jullie samen alles hebben op geschreven zeg je dat het oké is om deze dingen te voelen en dat het soms kan helpen om alles even van je af  te schrijven. Ga daarna over tot iets leuks. Speel samen een spelletje of ga naar de speeltuin.

 

 

 

 

 

Bron: 
Steven Pont - Sociaal? Vaardig! (2013)

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.